Pollytårta!

Vi har ju fått en tvååring här hemma, tiden går ju så himla fort och jag har numera ingen riktig bebis här hemma :( Men i vilket fall blev de ju tårtbak, i onsdags när han fyllde år fanns inte tiden till tårtbak men till kalaset igår så blev tårta! 
Och de är några som frågat om receptet så här kommer de. Jag fuskade med bottnar och köpte färdiga, tårtan blir nog tio gånger godare med hemgjorda men vi led av tidsbrist :(
 
Jag har två lager med vaniljkräm i tårtan och här är receptet på den.
Vaniljkräm 1 lager
1 vaniljstång
2 ägg-gulor 
3 dl mjölk
3 msk socker
1 msk potatismjöl

 Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna. Blanda alla ingredienser i en kastrull och rör om hela tiden, den ska sjuda lite men inte koka! Rör om tills den har tjocknat, låt svalna.
 
På de tredje lagret var de mixade bär, jag kokade dem först och sedan mixade jag dem och tillsatte lite socker och lite gelatin för att få en lite fastare konsistens.
 
Tårtan har jag sedan täckt med chokladfrosting och använt mig av detta recept,
 
1/2 vaniljsstång
250 g mörk choklad (jag använde ljus)
300 g rumsvarmt smör
3 1/4 dl florsocker
1 1/4 dl kakap
1 dl vispgrädde
1 krm salt
 
Dela och skrapa ur vaniljstången.
smält choklad över vattenbad eller i mikron om du hellre vill de.
Vispa smör och florsocker riktigt fluffigt-Tillsätt vaniljen, kakaon och den smälta chokladen och vispa..
Tillsätt grädden och saltet, vispa.
Låt sedan stå ca 10 minuter innan du använder den. De blir ganska mycket frostingen över och de går att frysa ner och sedan använde på tex cupcakes :D
 
Spackla först hela tårtan med ett lager frosting, antigen kan du bara ha så eller så spritsar man något mönster på sidorna :)
Dekorerar sedan med polly eller varför inte maltesers, är väl en smaksak :) Gick åt ca 2 påsar polly till tårtan :)
 
 






- Namn

- E-postadress (publiceras ej)

- URL/Bloggadress

Kommentar:

Kom ihåg mig?