Förlossningen med Linus ♡

Söndag den tredje februari började som de senaste dagarna - fortfarande gravid, huvudvärk och lite småless. 3 dagar över tiden. Men i alla fall, vi var hos mamma och var ganska trött där på förmiddagen så jag gick upp & vila mitt på dan medans Maja och Emil åkte lite skoter. Sov i minst 1,5 h så det var ju jätteskönt.
Dagen fortsatte utan nå tecken på bebis eller sånt.
 
Vid sjutiden var det dags att lägga Maja så jag gick på toaletten och kissade innan och vid torkningen följer också världens slemknöl med - slemproppen! Äntligen återfick jag hoppet om att lillebror kanske vill komma ut.
Smsade lite med Carro och frågade lite om slemmisen, det var aldrig något som gick med Maja så visste liksom inte vad jag hade att förvänta mig och av hennes ord fick jag ytterligare lite hopp om att lillebror ville komma ut snart.
 
Vid halv nio så började jag få sammandragningar med molvärk men tänkte att det är nog ingenting eftersom att jag haft så lite till och från i slutet. Men de blev ju starkare efter ett tag och så men trodde ändå inte det var nåt på g för jag hade ju inte så ont. Mamma var jättenojjig för hon tyckte det såg ut som att jag hade skitont i varje värk, Emil & Håkan var på övervåningen och tapetserade = de visste inte ens att jag hade värkar :p Vid elva kom de ner och då började vi klocka värkarna lite, lite oregelbundna var de allt. 8 minuter, 5 minuter & två minuter. Men mamma tvingade mig att ringa in så vid halv tolv gjorde jag väl det då..Berättade att jag hade oregelbundna värkar och att de var mitt andra barn samt att jag inte hade känt de 4 första cm med Maja så hon sa att jag var välkommen in!
 
Så vi packar in oss i bilen och ska precis åka iväg men då startar inte bilen! Så vi fick starta med startkablar och tillslut kom vi iväg. Hade fortfarande värkar i bilen såklart men så där jätteont gjorde de inte och jag var helt säker på att vi ändå skulle få åka hem sen, det är säkert bara gaser eller nå sa jag till Emil, haha. Men vi var väl inne typ vid halv ett kanske och fick då göra ett ctg. Sen kom BM och kände efter i puppan & sa sedan: Jo, jag ser att du har oregelbundna värkar men det har gjort sitt jobb för du är öppen 5 cm!
Vi fick alltså stanna och de var inga gaser, höhö.
 
Fick ett rum och fick ta på mig sexiga kläder, ni vet sjukhusskjorta, nättrosor & jättebinda - so sexy ;)
Sedan började jag med den underbara lustgasen, började lågt så jag skulle vänja mig men hade högsta sen.
& ungefär här börjar mitt minne försvinna, jag kommer ihåg att jag kräktes nån gång och att de kom och undersökte mig ibland och lyssnade på bebisens hjärta.
04.50 började mina krystvärkar & de gjorde så ONT! Värkarna i sig tycker jag inte alls gjorde ont utan var liksom helt okej jämfört med krystvärkarna.. Jag ville därifrån och sa (läs skrek): Det här går inte, han vill inte ut. Jag vill gå hem. Jag vill inte vara kvar.

Men den 4:e februari 05.00,  kom han äntligen ut våran prins, 4768 gram och 56 cm lång och 37,5 cm runt huvudet ♡
Sen fortsatte ju arbetet med moderkakan, tog några minuter bara och gjorde inte alls ont. Men när de trycker på magen och kikar runt i puppjävlen efter bristningar så gjorde de ju ont i igen, jag tycker inte det OK att misshandla en puppa efter att tryckt ur sig en stor unge! Men det var några få bristningar invändigt så vi var ju tvungen att sy lite så hon bedövade men det hjälpte ju inte, hon fick bedöva flera gånger men hjälpte inte så bra ändå. Men tillslut var det över och vi kunde äntligen mysa utan att någon misshandlade min puppa :)
 
Jag fick även betygssätta förlossningen och den fick 8 utav 10 av mig, det var ändå en bra förlossning, inte långdragen. De enda som drog ner på allt var ju krystvärkarna då han inte ville ut ;) Men BM sa det att jag skulle ha tagit EDAN så för då hade krystarbetet gått bättre med en sån jättebebis :)
 
 
 
 

♥ Jossan

Åh vad roligt det är att läsa om förlossningar tycker jag! :)

Svar: Ja men visst är det?! :) Finns ju inge mysigare att läsa om tycker jag :)
Sara

2013-02-11 - 22:44:15 · URL: http://mittlivsomjosefine.bloggplatsen.se





- Namn

- E-postadress (publiceras ej)

- URL/Bloggadress

Kommentar:

Kom ihåg mig?