Köttgryta

4-6 personer, kanske mer? Beror ju på hur stora portioner man äter ;)

ca 1 kg kött (vi hade griskött, tror jag)
ca 1 liter vatten
2 köttbuljongstärningarna
2 morötter
2 vitlöksklyftor
3 lagerblad
2,5 dl Milda Mat extra
2 msk vetemjöl
Ev. Soja

1. Skär köttet i mindre bitar, bryn sedan i stekpannan och krydda lite lätt med salt & peppar. Du behöver inte steka i nå matfett för det är redan fett i köttet.

2. Koka upp vattnet, skala & skär bitar utav morötterna, lägg i grytan. Pressa vitlöken, lägg i den, buljongtärningarna och lagerbladen o grytan. Låt koka upp.

3.Låt grytan koka på medelvärme i 1 timme, jag växlade lite mellan 4-5 :p

4. Späd ut vetemjölet med lite vatten och tillsätt i grytan, tillsätt även grädden då & om man vill tillsätt också sojan nu (sojan gör så att grytan får lite färg och inte ser så tråkig ut, tycker jag). Koka upp & låt svalna lite!
5. Ät & NJUT!!!

Man behöver självklart inte ha samma grädde som mig, man kan lika gärna ha i 2 dl creme fraiche eller en annan grädde :) Också kan ju ni som tål lök ha med det i grytan ;D






- Namn

- E-postadress (publiceras ej)

- URL/Bloggadress

Kommentar:

Kom ihåg mig?