♥ förlossningen.

man kan ju säga att allt började den 24 augusti då vi var på en ultraljudsundersökning och skulle kolla fostervattensmängden. allt såg bra ut och jag fick sedan göra en hinnsvepning. när hon skulle göra det utbrast hon ; "men lilla gumman, du är ju öppen 4 cm!" jag hade inte känt ett piss på dessa 4 cm så därför vart jag hemskickad. Men nå ont fick jag inte.. det enda jag kände var sammandragningar.

den 26 augusti hade det fortfarande inte hänt någonting så då ville jag gå på stan, jag var så trött på att vänta & vänta. Men när jag kom ner på stan ringde barnmorskan som jag hade träffat på tisdagen och bad mig komma på en ny underssökning. jag hade 2 värkar på 10 minuter, man ska ha 3 ungefär och var öppen 5 cm.. men inge ont! barnmorskan pratade med läkarn och beslöt att de skulle sätta igång mig om jag ville. självklart ville jag det!
jag fick komma in i ett rum och klä på världens fulaste trosor, jag menar de är verkligen skitfula trosor i nät! som gick från knäna upp till naveln typ! sen kom nån in och gjorde iordning för att ta hål på hinnorna och sen tog dem hål:D det rann bara lite vatten och sen var kom det värkar. värkarna tyckte jag inte gjorde så ont, det var som en extremt jobbig mensvärk.

Sen fråga de om jag ville ha ryggbedövning och det ville jag ha. Det kom in en narkosläkare som gjorde det, gjorde inte alls ont att sätta in den i ryggen kändes som när man tar en spruta typ. det var sjukt skönt med ryggbedövning och värkarna försvann, jag kunde äntligen gå igen och vara normal :D hhaha. så vi gick ner till kafeterian och skulle köpa lite gott och dricka. precis när vi kom upp till rummet och jag stor vid bordet bredvid sängen så gick vatten och jag kunde inte sluta skratta! det bara rann vatten nerför benen och på golvet. haha, det var skitkul tyckte jag :D

Där nånstans slutade även min ryggbedövning att fungera, tråkigt :( dem ökade dosen ett antal gånger utan resultat så då tog jag lustgas och jag kan inte säga mer än; I LOOOOOOOVE IT ♥ det var helt underbart, kändes som att jag sov igenom hela förlossningen. Så jag kommer inte ihåg som mycket härifrån tills jag började krystade mer än att jag kräktes tre gånger och de gjorde en massa undersökningar för att se hur öppen jag var. Samt att de frågade om jag vill ha mat men det ville jag inte.

När jag skulle krystade så hade vi en ny barnmorska, tror att vi hade haft henne ett tag innan också men jag kommer faktiskt inte ihåg det. I alla fall så tyckte jag inte om henne just då för att tvingade mig att sitta på en storl boll fast jag sa NEJ. men efter jag hade hoppat på bollen tog det 17 minuter att krysta ut lilla maja. Att krysta var obehagligt för det kändes verkligen som att man skulle skita ut en 4 kilos klump! :) men det gjorde inte ont! sen fick jag min älskade maja på bröstet och det var helt underbart! :) ♥  & så när allt var klart så skulle ju efterbörden ut också & då hade jag kunnat mörda barnmorskan. för hon tröck på magen så jag trodde jag skulle dö! det gjorde så fruktansvärt ont.

maja vägde då 3930 gram och var 53 cm lång ♥♥

jag tycker inte att det var hemskt att föda barn och jag tyckte inte att det gjorde ont heller. det gjorde ondare att skrapa upp hela magen som jag gjorde för nåt år sen än att föda barn :D jag hade föreställt mig att det skulle göra jätteont och jag skulle vara helt förstörd efteråt. men så var det inte! :D det bästa med förlossningen var att emil var med. han gav mig vatten, kramar & pussar och masserade mig när jag satt på den där dumma på bollen :p




nyfödd liten maja ♥♥






- Namn

- E-postadress (publiceras ej)

- URL/Bloggadress

Kommentar:

Kom ihåg mig?